Icke-muslimers syn på Muhammed (saw) – Mahatma Gandhi

I ett uttalande av Mahatma Gandhi publicerat av Young India 1924.

”Jag ville få veta det bästa om den person som idag utövar ett obestritt inflytande över miljoner människohjärtan – jag blev mer övertygad än någonsin om att det inte var  svärdet som på den tiden vann en plats för islam i tillvarons struktur. Det var den kompromisslösa enkelheten, Profetens totala självuppgivelse, den minutiösa hänsynen till löften, hans intensiva tillgivenhet för vänner och efterföljare, hans mod, hans oförskräckthet, hans absoluta tro på Gud och på sitt eget uppdrag. Detta och inte svärdet besegrade allt motstånd och röjde varje hinder ur vägen. Då jag slog igen den andra volymen (av Profetens självbiografi) beklagade jag att det inte fanns något mer för mig att läsa om denne store man.”

Mahatma Gandhi

Mahatma Gandhi var en andlig ledare, politiker och advokat i Indien.

Kategorier: Icke-muslimers syn på Muhammed (saw) | 1 kommentar

Inläggsnavigering

En tanke på “Icke-muslimers syn på Muhammed (saw) – Mahatma Gandhi

  1. Mr.Mahatma Gandhi var och är en av största förespråkare för icke våld som avreglerat Brittiska Imperiets politiska makt över India och grundade landets självständighetsprincip för icke-våld metoder .Tyvärr han själv blev offer för hatet av sitt eget folk, liksom efterträdarna i hans princip tankar. Tiden bekräftar hans storhet att leva med varandra går icke på våld – vi är alla Guds barn vilket knöts ihop av människokärlek .

    Gilla

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.